KÖZLEKEDÉS ÉS AGRESSZIÓ

 

image Agresszió az úton

A közúti közlekedést szabályok és a jelzések rendszere teszi biztonságossá. Hibák és veszélyhelyzetek azonban előfordulhatnak. ( Ember - Jármű - Út ) A leggyakoribb azonban az emberi hiba. A szabályok hiányos ismerete, a hibás sztereotípiák, a fáradtság, a figyelmetlenség és a gondatlanság mellett rendkívül veszélyes az agresszivitás, az agresszív magatartás.

Az agressziót a hangulat nagyban befolyásolja, felfokozhatja valamilyen érzelmi ok, az időkényszer, alkohol esetleg drogfogyasztás vagy a másik közlekedő viselkedése által kiváltott reakció, melynek célja valamilyen vélt vagy valós előnyhöz jutás.

Sokfajta megnyilvánulása közül a legjellemzőbbek :

 a túlzott sebesség vállalása,
 az indokolatlanul gyakori és veszélyes sávváltás, irányjelző használatának elmulasztása,
 betolakodás lassú vagy álló kocsisorba,
 túl kis követési távolság tartása,
 tilos jelzésen történő áthaladás,
 közúti jelzőtáblák jelzésének figyelmen kívül hagyása,
 parkolóhely erőszakos elfoglalása,
 más járművek szándékos akadályozása,
 goromba kézmozdulatok, ökölrázás,
 szóbeli szidalmak, fenyegetés,
 indokolatlan sürgető dudálás és fényjelzés használat.

Az ilyen viselkedés könnyen közlekedési balesetet eredményezhet. Gyakori főleg a fiatal járművezetőknél az a vezetési stílus amelyet ők sportos vezetésnek gondolnak ez a divat bizony sokszor együtt jár a vezetési hibákkal. A mindennapi forgalmi dugók, a forgalmat lassító helyzetek után a sietség, az időkényszer, a felhalmozott indulatok hatására gyakran találkozunk agresszív megnyilvánulásokkal.

A felmérések azt mutatják, hogy az emberek a közlekedésben gyakrabban tanúsítanak agresszív magatartást mint más helyzetekben.

image

Mit tehetünk az agresszivitás ellen, mi a megoldás?

Az egyik eszköz a jogi normák megfelelő kialakítása. Természetesen mivel balesetveszélyes hivatalból üldözendő, a közlekedési szakszolgálatok mindennapi intézkedéseikkel, a szabálysértési hatóságok szigorú büntetéseikkel harcolnak az agresszivitás ellen, de hatékony az utánképzés rendszere és a 2004. április 1-én hatályba lépett új pontrendszer is.

A mindennapok kiszámíthatatlan megnyilvánulásai ellen csak rendőri eszközökkel nem védekezhetünk, szükség van a közlekedők közreműködésére is. Nem lehet közömbös senki számára a megdöbbentően sok baleset, sérülés és a milliárdos anyagi kár.

Sokszor megállapítható, hogy egy-egy baleset a vétlen részes oldaláról jó előrelátással, elfogadható vezetéstechnikával csökkenthető kockázatú, esetleg elkerülhető is lehetett volna. A vezetéstechnikai tréningeken biztonságos körülmények között gyakorolhatják a veszélyes közlekedési szituációkban a helyes magatartást. Sokan hajlamosak túlbecsülni saját járművük technikai felszereltsége nyújtotta lehetőségeiket és saját vezetési képességeiket, aminek következtében nagyobb biztonságban érzik magukat mint amiben valójában vannak.

A KRESZ alapjait képező bizalmi elv is azt írja elő, hogy bíznunk kell abban, hogy mások is betartják a közlekedési szabályokat mindaddig míg nem válik nyilvánvalóvá az ellenkezője, ekkor azonban nekünk is mindent meg kell tennünk a veszélyhelyzet, a baleset elhárítására.

Sose oktassunk, büntessünk másokat és a jogos vagy vélt indulat sem vezérelheti cselekedeteinket.

image

1.-2. rész

I. rész

Közúti közlekedésünket szabályok, jelzésrendszerek és szokások szabályozzák. Hibák azonban előfordulnak, leggyakrabban emberi oldalról. Ezeknek az emberi hibáknak rendkívül veszélyes csoportja a szabályszegő, erőszakos közlekedési magatartás, az agresszív vezetés. A felfokozott indulatok, ingerültség, alkohol, fáradtság, időhiány, vélt vagy jogos sérelmek megtorlása válthatja ki az agresszivitást.

A fokozott veszély miatt is indokolt a figyelmeztetés sose vegyük fel a kesztyűt, egyetlen cél lebegjen a szemünk előtt az pedig a baleset elkerülése.

II. rész

Az erőszakos vezetői magatartás, az agresszivitás a közlekedésben is jelen van. Ellene küzdenek a rendőrök, a szabálysértési hatóság, de ott van az utánképzés és a megújult pontrendszer is az eszköztárban. Nem lehet közömbös senki számára a rengeteg baleset, sérülés és a sokmilliós anyagi kár.

Az agresszív vezetők hajlamosak túlbecsülni saját gépjárművük technikai felszereltsége nyújtotta lehetőségeit és saját vezetési képességeiket, aminek következtében nagyobb biztonságban érzik magukat mint amiben valójában vannak. A vezetéstechnikai tréningek segítenek abban, hogy a vezetők megismerjék a veszélyhelyzeteket, megfelelő önkontrollra tegyenek szert.

A legtöbbet azonban azok a partnerek tehetnek az agresszív veszélyhelyzetek elhárításáért úgy, hogy nem büntetnek, kioktatnak, leckéztetnek az utakon hanem előrelátással és jó vezetéstechnikával mindent megtesznek a baleseti veszélyhelyzetek csökkentéséért.

image

Kommunikációs segédlet


Az agresszív vezetés kommunikálásánál fontos, hogy kit veszünk célpontba. Ha a célcsoport csak az agresszív vezetők, akkor mindenképpen hatósági eszközök a szankciók, egy-egy megtörtént eset akár szabálysértés, vagy büntető ügy kimenetele kell, hogy előtérbe kerüljön.

Az agresszív vezetők jelentős része abban a hitben él, hogy úgyis megússza. Tehát, ha nem bizonyítható ki tud bújni a felelősség alól. Számukra meggyőző lehet a modern technika bemutatása, egy-egy feldolgozott, szakértő által alátámasztott ügy bemutatása és azoknak a technikák ellen ható törekvéseknek bemutatása, melyek a következmények alól való kibújást eredményezi, pl.: közlekedésbiztonsági bírság, pontrendszer stb.

A fiatalok esetében be kell mutatni, hogy az ún. sportos vezetési stílus időnként köszönőviszonyban sincs a sporttal és a hozzá kötődő fogalmakkal, mint pl.: fair-play, sokkal közelebb áll az agresszivitáshoz, a fokozottan kockázatos vezetési stílushoz. A kommunikálandó témához célszerű keresni megtörtént esetet, pl.: egy-egy baleset a túlélők szemszögéből.

A kommunikációnak foglalkoznia kell az indulatokkal is. Alapvető cél annak tudatosítása, hogy a hibázó fél nem ellenség, a vélt vagy valós igazságnak nem lehet erőszakkal érvényt szerezni. Az agresszió ellentéte lehet a tolerancia, amelyet, hogy ha egyszerűen fordítunk, nem más, mint egy szükségszerű alkalmazkodás, amely szükséges a biztonságos közlekedéshez.

A tolerancia nem egyenlő az udvariassággal. A közlekedésben tolerálnunk kell a partnerek más lehetőségeit, időnként eltérő szándékait, sőt még a hibáikat is. Az erősebb indulati összeütközések elkerülhetők, ha rutinosabb közlekedő "olvas" a közlekedés különböző jelzéseiből és cselekedetével elhárítja a konfrontáció lehetőségét. Pl.: a láthatóan indulatos versengő vezető útjából célszerű kitérni.

Általános szabály, ne vegyük fel a kesztyűt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése