Agresszió az úton
A közúti közlekedést szabályok és a jelzések rendszere teszi biztonságossá. Hibák és veszélyhelyzetek azonban előfordulhatnak. ( Ember - Jármű - Út ) A leggyakoribb azonban az emberi hiba. A szabályok hiányos ismerete, a hibás sztereotípiák, a fáradtság, a figyelmetlenség és a gondatlanság mellett rendkívül veszélyes az agresszivitás, az agresszív magatartás.
Az agressziót a hangulat nagyban befolyásolja, felfokozhatja valamilyen érzelmi ok, az időkényszer, alkohol esetleg drogfogyasztás vagy a másik közlekedő viselkedése által kiváltott reakció, melynek célja valamilyen vélt vagy valós előnyhöz jutás.
Sokfajta megnyilvánulása közül a legjellemzőbbek :
a túlzott sebesség vállalása,
az indokolatlanul gyakori és veszélyes sávváltás, irányjelző használatának elmulasztása,
betolakodás lassú vagy álló kocsisorba,
túl kis követési távolság tartása,
tilos jelzésen történő áthaladás,
közúti jelzőtáblák jelzésének figyelmen kívül hagyása,
parkolóhely erőszakos elfoglalása,
más járművek szándékos akadályozása,
goromba kézmozdulatok, ökölrázás,
szóbeli szidalmak, fenyegetés,
indokolatlan sürgető dudálás és fényjelzés használat.
Az ilyen viselkedés könnyen közlekedési balesetet eredményezhet. Gyakori főleg a fiatal járművezetőknél az a vezetési stílus amelyet ők sportos vezetésnek gondolnak ez a divat bizony sokszor együtt jár a vezetési hibákkal. A mindennapi forgalmi dugók, a forgalmat lassító helyzetek után a sietség, az időkényszer, a felhalmozott indulatok hatására gyakran találkozunk agresszív megnyilvánulásokkal.
A felmérések azt mutatják, hogy az emberek a közlekedésben gyakrabban tanúsítanak agresszív magatartást mint más helyzetekben.
Mit tehetünk az agresszivitás ellen, mi a megoldás?
Az egyik eszköz a jogi normák megfelelő kialakítása. Természetesen mivel balesetveszélyes hivatalból üldözendő, a közlekedési szakszolgálatok mindennapi intézkedéseikkel, a szabálysértési hatóságok szigorú büntetéseikkel harcolnak az agresszivitás ellen, de hatékony az utánképzés rendszere és a 2004. április 1-én hatályba lépett új pontrendszer is.
A mindennapok kiszámíthatatlan megnyilvánulásai ellen csak rendőri eszközökkel nem védekezhetünk, szükség van a közlekedők közreműködésére is. Nem lehet közömbös senki számára a megdöbbentően sok baleset, sérülés és a milliárdos anyagi kár.
Sokszor megállapítható, hogy egy-egy baleset a vétlen részes oldaláról jó előrelátással, elfogadható vezetéstechnikával csökkenthető kockázatú, esetleg elkerülhető is lehetett volna. A vezetéstechnikai tréningeken biztonságos körülmények között gyakorolhatják a veszélyes közlekedési szituációkban a helyes magatartást. Sokan hajlamosak túlbecsülni saját járművük technikai felszereltsége nyújtotta lehetőségeiket és saját vezetési képességeiket, aminek következtében nagyobb biztonságban érzik magukat mint amiben valójában vannak.
A KRESZ alapjait képező bizalmi elv is azt írja elő, hogy bíznunk kell abban, hogy mások is betartják a közlekedési szabályokat mindaddig míg nem válik nyilvánvalóvá az ellenkezője, ekkor azonban nekünk is mindent meg kell tennünk a veszélyhelyzet, a baleset elhárítására.
Sose oktassunk, büntessünk másokat és a jogos vagy vélt indulat sem vezérelheti cselekedeteinket.
1.-2. rész
I. rész
Közúti közlekedésünket szabályok, jelzésrendszerek és szokások szabályozzák. Hibák azonban előfordulnak, leggyakrabban emberi oldalról. Ezeknek az emberi hibáknak rendkívül veszélyes csoportja a szabályszegő, erőszakos közlekedési magatartás, az agresszív vezetés. A felfokozott indulatok, ingerültség, alkohol, fáradtság, időhiány, vélt vagy jogos sérelmek megtorlása válthatja ki az agresszivitást.
A fokozott veszély miatt is indokolt a figyelmeztetés sose vegyük fel a kesztyűt, egyetlen cél lebegjen a szemünk előtt az pedig a baleset elkerülése.
II. rész
Az erőszakos vezetői magatartás, az agresszivitás a közlekedésben is jelen van. Ellene küzdenek a rendőrök, a szabálysértési hatóság, de ott van az utánképzés és a megújult pontrendszer is az eszköztárban. Nem lehet közömbös senki számára a rengeteg baleset, sérülés és a sokmilliós anyagi kár.
Az agresszív vezetők hajlamosak túlbecsülni saját gépjárművük technikai felszereltsége nyújtotta lehetőségeit és saját vezetési képességeiket, aminek következtében nagyobb biztonságban érzik magukat mint amiben valójában vannak. A vezetéstechnikai tréningek segítenek abban, hogy a vezetők megismerjék a veszélyhelyzeteket, megfelelő önkontrollra tegyenek szert.
A legtöbbet azonban azok a partnerek tehetnek az agresszív veszélyhelyzetek elhárításáért úgy, hogy nem büntetnek, kioktatnak, leckéztetnek az utakon hanem előrelátással és jó vezetéstechnikával mindent megtesznek a baleseti veszélyhelyzetek csökkentéséért.
Kommunikációs segédlet
Az agresszív vezetés kommunikálásánál fontos, hogy kit veszünk célpontba. Ha a célcsoport csak az agresszív vezetők, akkor mindenképpen hatósági eszközök a szankciók, egy-egy megtörtént eset akár szabálysértés, vagy büntető ügy kimenetele kell, hogy előtérbe kerüljön.
Az agresszív vezetők jelentős része abban a hitben él, hogy úgyis megússza. Tehát, ha nem bizonyítható ki tud bújni a felelősség alól. Számukra meggyőző lehet a modern technika bemutatása, egy-egy feldolgozott, szakértő által alátámasztott ügy bemutatása és azoknak a technikák ellen ható törekvéseknek bemutatása, melyek a következmények alól való kibújást eredményezi, pl.: közlekedésbiztonsági bírság, pontrendszer stb.
A fiatalok esetében be kell mutatni, hogy az ún. sportos vezetési stílus időnként köszönőviszonyban sincs a sporttal és a hozzá kötődő fogalmakkal, mint pl.: fair-play, sokkal közelebb áll az agresszivitáshoz, a fokozottan kockázatos vezetési stílushoz. A kommunikálandó témához célszerű keresni megtörtént esetet, pl.: egy-egy baleset a túlélők szemszögéből.
A kommunikációnak foglalkoznia kell az indulatokkal is. Alapvető cél annak tudatosítása, hogy a hibázó fél nem ellenség, a vélt vagy valós igazságnak nem lehet erőszakkal érvényt szerezni. Az agresszió ellentéte lehet a tolerancia, amelyet, hogy ha egyszerűen fordítunk, nem más, mint egy szükségszerű alkalmazkodás, amely szükséges a biztonságos közlekedéshez.
A tolerancia nem egyenlő az udvariassággal. A közlekedésben tolerálnunk kell a partnerek más lehetőségeit, időnként eltérő szándékait, sőt még a hibáikat is. Az erősebb indulati összeütközések elkerülhetők, ha rutinosabb közlekedő "olvas" a közlekedés különböző jelzéseiből és cselekedetével elhárítja a konfrontáció lehetőségét. Pl.: a láthatóan indulatos versengő vezető útjából célszerű kitérni.
Általános szabály, ne vegyük fel a kesztyűt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése