KÖZLEKEDÉSRENDÉSZET

 

image Közlekedésrendészeti szolgálat

A rendőrség általános feladatain belül - a Magyar Köztársaság társadalmi rendjének védelme, a bűnözés elleni harc, a társadalmi és egyéni tulajdon védelme, a lakosság biztonságérzetének és tényleges biztonságának javítása, a jogellenes cselekmények megelőzése, felderítése, csökkentése - a közlekedésrendészet fő feladata a közrend és a közbiztonság védelme. Ezen belül kiemelt speciális szakmai feladat a közlekedési hatósági és rendészeti feladatellátás, a közlekedési feltételek, a közlekedésbiztonság felügyelete és fenntartása.

A közúti közlekedés ellenőrzése során a kontroll kiterjed a közlekedés rendjének és a forgalomszabályozásnak, továbbá a közlekedési szolgáltatásnak és a járművek üzemeltetésének szabályszerűségére.

Folyamatos ellenőrzés magába foglalja a járművek műszaki állapotának, közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi megfelelőségének vizsgálatát, az előírt okmányok és engedélyek és érvényességük, illetve a rakomány és okmányai, továbbá a jármű felszerelése és tartozékai meglétének vizsgálatát.

Az ellenőrzés kiterjed a járművezető személyazonosságának és járművezetési jogosultságának vizsgálatára, továbbá meghatározott járműveknél a vezetési és pihenőidő betartására.

Főbb szolgálati feladatok

A közlekedésrendészeti szolgálat főbb feladatai közé tartozik, hogy

  • biztosítja a forgalomáramlás folyamatosságát,
  • közvetlen rendőri jelenléttel ellenőrzi a forgalmi rend, a közlekedési szabályok betartását és technikai eszközök segítségével ellátja a közúti forgalom állandó felügyeletét,
  • a közúti közlekedési balesetek, bűncselekményekkel kapcsolatos feladatok ellátása során helyszínel és vizsgálatot végez,
  • szakhatóságként közreműködik a közúti közlekedéssel kapcsolatos tervjóváhagyási, engedélyezési és forgalomba-
    helyezési közigazgatási eljárásokban, a lakosság forgalmirend-változásokkal kapcsolatos tájékoztatásban,
  • elvégzi az elsődleges baleseti adatgyűjtést, adatfeldolgozást és adattovábbítást,
  • ellátja az ideiglenes közúti forgalomkorlátozás elrendelésével kapcsolatos rendőrhatósági, az ezekkel kapcsolatos biztosítási és forgalomsegítési feladatokat (forgalomzárás, karos irányítás, forgalomterelés)
  • végrehajtja az állam- és kormányfők, védett személyek utazásbiztosításával, valamint a rendezvények közlekedésrendészeti biztosításával kapcsolatos feladatokat,
  • értékeli és folyamatosan figyelemmel kíséri a közlekedési feltételek, a közlekedési szabálysértések, baleseti helyzet alakulását, intézkedik a fő baleseti okok, a forgalomtorlódások és a baleseti veszélyhelyzetek csökkentéséről,
  • együttműködik a tevékenységét érintő szervekkel, szervezetekkel a szabálysértések visszaszorítása, a közlekedésbiztonság, a forgalmi feltételek és közúti fegyelem javításában.

image Szolgálati eszközök - Sebesség-ellenőrzés

A közlekedésrendészet fő tevékenységének ellátásához - közlekedési szabályok betartása, közvetlen rendőri jelenléttel és technikai eszközökkel - különleges technikai eszközök párosulnak. Az önálló szakterületet sajátos egyenruha is jelzi, amely az évszak, az időjárás és az alkalom szerint módosítható. Így létezik:

  • Nyári öltözet
  • Nyári öltözet dzsekivel
  • Téli öltözet pulóverrel
  • Téli öltözet bőrdzsekivel
  • Téli öltözet
  • Társasági öltözet
  • Társasági öltözet felöltővel
  • Csapadék elleni védőkabát.

Speciális ruhában látják el szolgálatukat a motoros járőrök és egyediek a forgalomirányításhoz használt kiegészítők: a fényvisszaverő irányítóbot, a kézelő és a mellény láthatósága. A mellény elején és hátán ugyancsak az időbeni észlelést és a láthatóságot segíti a RENDŐRSÉG ezüstszínű fényvisszaverős anyagból készült felirata.

Különleges technikai eszközök a gépjárművek sebességmérésére

A gépjárművek sebességének ellenőrzéséhez az elérendő céltól és
az alkalmazás helyszínétől függően, radar és lézerelven működő, rendszeresített és hitelesített technikai eszközök használhatók. A radarelven működő készülékek 10-50 méteres távolságon belül használatosak, míg a lézerelven működő műszerek már 1800 méter távolságról képesek sebességmérésre.

A járművet, a mért sebességet, az időt és a további meghatározott adatokat fototechnikai eszközzel analóg módon filmnegatívra, videókazettára vagy digitálisan lemezre rögzítik.

A készülékek használata a kialakult gyakorlat szerint folyamatos rendőri felügyelettel történik. Úgynevezett leállításos ellenőrzés mellett a műszerkezelő rádión közli a szabálysértést, azaz a mért sebességet, a jármű típusát és színét és ennek alapján a távolabb lévő megállító járőrök elvégzik a gépjárművet vezető személy azonosítását, továbbá lefolytatják a szükséges intézkedést. A szabálysértések technikai eszközökkel történő rögzítésén túl, azzal párhuzamosan úgynevezett települési naplót is kell vezetni.

Mérőeszközök

A Microspeed sebességmérő berendezés személygépkocsiba szerelve működik, 20-199 km/h közötti sebességtartományban két sebességhatár-limit állítható be, külön a személy- és a tehergépjárművek részére. Három forgalmi sávon közeledő és távolodó járművek figyelésére, illetve mérésére alkalmas.

A Speedophot mérőműszert ugyancsak gépjárműbe szerelve alkalmazzák. 20 és 250 km/h mérési tartományban, közeledő és távolodó járművek sebesség mérésére alkalmas és összesen 6 forgalmi sávot képes figyelni. A beállított sebesség túllépése esetén automatikus felvételkészítésre alkalmas. A fotókészítést Robot Motor Recorder nagyteljesítményű fényképezőgép végzi, mely másodpercenként 2 felvételt képes készíteni.

A Multanova műszer ugyancsak gépjárműbe szerelve használható. Az úttesttől távolabb is alkalmazható, mivel az antennaszög 22°-os szöget is bezárhat a haladási irányhoz képest. A távolságmérés három fokozatban állítható, így 7 méter és 40 méter között képes sebességmérésre. Közeledő és távolodó járművek mérésére is alkalmas, utóbbinál képes megkülönböztetni a személy- és tehergépjárműveket. Az eszköz számolja az elhaladó, illetve a szabálysértő járműveket.

A Fámalézer III. sebességmérő-műszer és annak különféle változatai a kibocsátott koncentrált lézersugár visszaérkezési idejének mérésén és a követett jármű képének, illetve a mért sebesség és más meghatározott adatok rögzítésének elvén működik. Közeledő és távolodó járművek esetén nappali és éjszakai mérésre egyaránt alkalmas. A sebességmérő és
dokumentáló részek magnetofonnal kiegészítve egységes rendszert képeznek. A mért járművet a videokamerával folyamatosan követve a műszer ezzel párhuzamosan rögzíti a jármű sebességét, az időt és egyéb azonosító adatokat. A legújabb eszközök a mért adatokat egyben naplózzák is és GPS modullal kiegészítve menet közbeni járműből történő mérésre is alkalmasak.

A forgalombiztonsági- és helyszínelő mikrobuszok olyan univerzális gépjárművek, melyek belső kialakításukkal és felszereltségükkel alkalmasak közlekedési forgalomellenőrző-, továbbá közlekedési baleset helyszínén szemle lefolytatásához, valamint csapaterős feladatok esetén a központ működtetéséhez szükséges feltételek biztosítására. A speciálisan kialakított és felszerelt gépjárművek mindazon anyagokkal, áramforrással és műszerekkel, továbbá híradástechnikai eszközökkel rendelkeznek, melyek szükségesek az adott feladat ellátásához.

image Ittas-bódult vezetők kiszűrésére használatos eszközök


A járművezető szervezetében lévő szeszes ital fogyasztásából származó alkohol kimutatására használatos legegyszerűbb eszköz a Spiratest indikátorcsöves alkoholszonda. A szonda megfújásakor az üveg indikátorcsőben elhelyezett vegyi anyag a kilélegzett levegő alkohol telítettségétől függően elszíneződik.

Korszerűbb változat a Lion elektromos alkoholteszter, mely a járművezető leheletének alkoholtartalmát egzaktan, számokkal is kijelzi. A műszer megbízhatóságát és pontosságát a félévente kötelezően elvégzett kalibrálás biztosítja.

Hitelesített mérést biztosít a Seres Ethylometer, egyes helyeken a Siemens Alcomat elektromos légalkohol-mérő berendezés. Rendőrségi objektumokon kívül elektromos légalkohol-mérők találhatók a forgalombiztonsági mikrobuszokban, de ideiglenesen más gépjárművekbe is elhelyezhetők. A mérés módját és az eljárást belső norma szabályozza.

Amennyiben elektromos légalkohol-mérő használata nem lehetséges, a járművezetőtől bűncselekmény elkövetésének gyanúja vagy a szabálysértés bizonyítása érdekében a vizeletvétel vagy a véralkohol-vizsgálat orvos igénybevételével kikényszeríthető. A vérmintavételhez csak rendszeresített, sérülésmentes állapotban lévő egységcsomag használható.

A vezetési képességre hátrányosan ható szer befolyása alatti járművezetés, illetve bódult állapotban történő járművezetés vagy kábítószer-fogyasztás gyanúja esetén ugyancsak mintavételi egységcsomagokat és a rendszeresített gyorstesztet kell alkalmazni
a rendőri intézkedés megalapozásához.

Az előszűrő vizsgálathoz alkalmazott vizelet mintavételi gyorsteszt eredménye csak jelzés értékű, bizonyító erővel nem rendelkezik, ezért a hiteles vizsgálatra feljogosított szakértői intézet kirendelése nem mellőzhető. A bódító hatású szer általi befolyásoltság megállapítása céljából orvos igénybevételével a rendszeresített egységcsomag felhasználásával vér- és vizeletmintát, míg a kábítószer-fogyasztás megállapítása céljából vizeletmintát kell biztosítani, az erre a célra rendszeresített jegyzőkönyv egyidejű kitöltésével.

További részletes szakmai információt a Baleset-megelőzési kézikönyv "Ittas és bódult vezetés" c. panele tartalmaz.

image Szolgálatellátás, intézkedés


A közlekedési járőrök szolgálatba indulás előtt magukhoz veszik az általános felszerelési tárgyakat és a fegyverzetet.

A közúti forgalom ellenőrzése történhet:

 

  • statikusan
  • dinamikusan

Az ellenőrzés lehet területi jellegű, például ha egy kapitányság vagy egy megye nagyobb államigazgatási területen átfogó forgalomellenőrzést hajt végre,

Lehet úgynevezett útvonal-ellenőrzés, amely a baleset-elemzés adatai alapján, a nagy forgalmú fokozottan balesetveszélyes útvonalak, útszakaszok forgalmának folyamatos ellenőrzését takarja,

Lehet koncentrált ellenőrzés, amely az erők és eszközök összevonásával, egy-egy időszak baleset-megelőzését célozza, a gyakori szabálysértések kiszűrését, illetve körözött személyek és -járművek felderítését szolgálja. Az akció történhet a társszervekkel -- a Közlekedési Főfelügyelettel, a MÁV, a Polgárőrség, a Határőrség, a Katasztrófavédelem és a VPOP szakembereivel - közösen is.

Lehet kombinált ellenőrzés is, amely az álló és a mozgó ellenőrzési formák együttes alkalmazását takarja.

A járművek megállításának szabályai

A rendőr jobb karjának vagy fehér szegélyű piros tárcsának
függőleges feltartásával, piros vagy fehér fény körbeforgatásával, illetőleg síppal ad jelzést,

Menet közben a megkülönböztető fényjelzést használó gépkocsiból illetve motorkerékpárról ad jelzést, karjának, fehér fényű lámpának fel-le mozgatásával, illetőleg hangszórón keresztül vagy megállásra felhívó szövegű felirattal,

A megkülönböztető fényjelzést használó gépkocsiból vagy motorkerékpárról, illetőleg rendőrségi helikopterről hangszórón keresztül adott, a követendő közlekedési magatartásra vonatkozó utasításoknak megfelelő módon kell az úton közlekedő jármű vezetőjének eljárnia.

Megállításnál fokozott figyelmet kell fordítani arra, hogy a járművezető a jelzést kellő időben és távolságról észlelje.

Lakott területen belül történő leállításnál a forgalom sűrűségét figyelembe véve 50-60 méterről, lakott területen kívül gépjárművek esetén 100-150 méterről, kerékpárosoknak, fogatolt jármű hajtójának megfelelő távolságból kell "Állj!" jelzést adni.

Autópályán az állóellenőrzések helyét parkolóknál, azok bevezető útjainál, benzinkutaknál vagy vendéglátóhelyeknél célszerű megválasztani. Ellenőrzés céljából a külső sávban haladó járművek vezetői részére szabad -- az általános szabályok szerint -"Állj!" jelzést adni.

Ha a követő megállítás nem lehetséges, akkor az "Állj!" jelzés adása előtt a mozgásban lévő járművet kb. 10-15 méterrel meg kell előzni és karral, fehér szegélyű piros tárcsával, piros vagy fehér fényű lámpa fel-le mozgatásával kell jelezni a megállás helyét.

Menet közben a megkülönböztető fényjelzést használó gépkocsival, illetve motorkerékpárral a mozgásban lévő járművet meg kell előzni,majd biztonságosan vissza kell elé térni a sávba, a megállásra felhívó utasítást ekkor célszerű alkalmazni.

A járművek megállításánál figyelemmel kell lenni arra, hogy a rendőr és a jelzés jól látható és érzékelhető legyen (fényvisszaverő mellény)!

Kerülni kell a hirtelen sebességváltozást, a forgalom akadályozását. Nem lehet olyan helyen ellenőrzést végezni, ahol ez balesetveszélyes vagy a járőröknek nincs meg a megfelelő mozgásterük. Mozgó ellenőrzésnél figyelni kell arra is, hogy az ellenőrzött jármű kellő időben és módon reagálhasson, ne legyen lehetősége az intézkedés meghiúsítására. Ezért lehetőleg parkolóban, illetve biztonságos megállóban kell az ellenőrzést végrehajtani úgy, hogy egyszerre több járművet nem szabad megállítani.

Intézkedéskor a járőrnek és társának úgy kell elhelyezkedi, hogy ügyelni tudjanak saját biztonságukra, és szükség esetén segítséget tudjanak nyújtani egymásra.

Az intézkedés alá vonttal közölni kell a jármű megállításának indokait és el kell kérni a járművezető és a jármű okmányait.

Okmányok

A járművezető okmányai:

 

  • személyazonosító igazolvány, útlevél, egyéb, a személyi adatokat hitelt érdemlően igazoló okmány,
  • járművezetésre jogosító engedély,
  • egyéb okmányok pl.: ADR oktatási bizonyítvány, mozgáskorlátozottak külön engedélye, sürgősségi ellátást bizonyító igazolvány, stb.

A jármű okmányai:

 

  • forgalmi engedély,
  • környezetvédelmi igazolólap,
  • kötelező felelősségbiztosítási okmány,
  • közúti közlekedési szolgáltatás végzésére jogosító engedély,
  • menetlevél, fuvarlevél.

Ha az intézkedés megkívánja, a jármű vezetőjét - ha szükséges az utasokat is - ki kell szállítani a járműből. Az ellenőrzés ideje alatt a rendőrök úgy helyezkedjenek el, hogy egymással állandó kontaktusban legyenek. A jármű utas- és csomagterének átvizsgálását az alapellenőrzést követően a járőrvezető a gépkocsivezető és az utasok bevonásával hajtja végre.

A járőrvezető az intézkedés alá vont kérésére köteles szabályszerűen igazolni magát, továbbá köteles felvilágosítást adni az intézkedés ellen teendő panasz lehetőségéről.

Járművezetésre jogosító okmányok

  • régi típusú vezetői engedély,
  • új típusú vezetői engedély (2001. január 1-jétől bevezetett kártya formátumú okmány),
  • ideiglenes vezetői engedély pl. a vezetői engedély elvesztése, megsemmisülése, megrongálódása esetén (Az okmány csak belföldön történő járművezetésre jogosít),
  • járművezetői engedély,
  • járművezetői igazolvány,
  • magyar hatóság által kiállított nemzetközi vezetői engedély (Magyarország területén vezetési jogosultság igazolására nem szolgál),
  • tanuló vezetők oktatásához kiadott vezetési karton.

Járműokmányok

  • régi típusú forgalmi engedély,
  • új típusú forgalmi engedély,
  • ideiglenes forgalmi engedély,
  • ideiglenes forgalomban tartási engedély.

A gépjármű vezetője a forgalmi engedélyt, a biztosítási szerződés meglétét és díjfizetéssel történő folyamatos hatályban tartását tanúsító bizonylatot köteles az ellenőrzésre jogosult hatósági személynek átadni.

Speciális ellenőrzés

A rendőrség - a nemzetközi közúti szállítást végző gépjárművek személyzetének munkájáról szóló Európai Megállapodás (AETR), valamint a veszélyes áruk nemzetközi közúti szállításáról szóló Európai Megállapodás (ADR) szerint - ellenőrzésre feljogosított tagjai, az AETR módszertani útmutató alapján végzik a tachográf, illetve az ADR módszertani útmutató alapján a veszélyes árut szállító járművek ellenőrzését. Az ellenőrzéseket a kiadott nyomtatványok (AETR ellenőrzési jegyzőkönyv, Ellenőrzési jegyzék, Ellenőrzési jegyzék kiegészítő adatlap) szerint hajtják végre.

image Az ittas járművezetés ellenőrzése

A közúti közlekedés egyik legveszélyesebb területe az ittas vezetés. A megelőzés mellett különös figyelmet kell fordítani az ittas vezetők kiszűrésére. Az utóbbi években az alkoholos befolyásoltság mellett egyre nagyobb figyelmet kell fordítani más, a vezetési képességre hátrányosan ható szerek, a bódító hatású vagy kábítószerek kiszűrésére is.

Rendőri ellenőrzés során az intézkedő rendőr elsősorban az ittasság érzékelhető külső jegyei (bizonytalan vezetés vagy járás, akadozó, összefüggéstelen beszéd, alkoholos lehelet), illetve a hagyományos (SPIRATEST) alkoholszonda vagy az elektromos alkoholteszter (LION) jelzése alapján dönthet a járművezető előállításáról és elsősorban a hitelesített elektromos légalkohol-mérő készülék (SERES) alkalmazásáról.

A vizsgálat megkezdése előtt az intézkedés alá vont személyt – az alkoholos vizsgálatról készült jegyzőkönyvben – nyilatkoztatni kell arról, hogy tüdőbetegségben szenved-e, illetve gyógyszer, vagy kábító hatású szer hatása alatt áll-e. Amennyiben ezek közül bármelyik is fennáll, a vizsgálatokat vér- és vizeletvétellel kell lefolytatni.

Amennyiben a rendőri intézkedés helye és a hitelesített elektromos légalkohol-mérő készülékkel rendelkező rendőrségi épület között nagy a távolság – és nincs a közelben mobil készülék – vagy a hiteles mérés 30 percen belül nem történhet meg, akkor vérvételt kell alkalmazni.

Az alkoholos befolyásoltság gyanúja esetén vér- és vizeletvétel szükséges, ha az ellenőrzött személy:

  • az alkoholszondás ellenőrzést, a nyilatkozat megtételét vagy a jegyzőkönyv aláírását megtagadja,
  • a mérési eredményt kétségbe vonja és véralkohol-vizsgálatot kér,
  • az alkoholszonda megfújására alkalmatlan állapotban van – pl. tüdőbetegség,
  • szervezetében az ítélő- vagy cselekvőképességet hátrányosan befolyásoló szer (gyógyszer, kábító hatású szer) jelenléte valószínűsíthető,
  • 8 napon túl gyógyuló sérüléssel járó vagy annál súlyosabb kimenetelű közlekedési balesetet okozott,
  • a közúti közlekedéssel kapcsolatos segítségnyújtás elmulasztása, illetve cserbenhagyás bűncselekményének elkövetésével alaposan gyanúsítható.

Vérvételt csak a fenti esetekben lehet végezni. A hitelesített elektromos légalkohol-mérő készülék használatával párhuzamosan vérvétel nem alkalmazható.

Mellőzni kell a vérvételre előállítást, ha:

  • nem gépi meghajtású jármű vezetőjével (hajtójával) szemben alkalmazott alkoholszonda befolyásoltságot jelentő értéket mutat és az elkövető nyilatkozatában elismeri a nagyobb mennyiségű alkoholfogyasztást,
  • intézkedéskor a gépjármű alkoholfogyasztással gyanúsított vezetőjének magatartása nem utal súlyos befolyásoltságra és az alkoholszonda elszíneződése is kismértékű ittasságot jelez (Spiratest szonda), a Lion készülékkel végzett mérés 0,1-0,5 mg/l közötti eredményt mutat, egyidejűleg a járművezető a helyszínen a szeszesital fogyasztás helyére, időpontjára, mennyiségére és az ital fajtájára, valamint a járművezetés megkezdésének tényleges időpontjára a formanyomtatványon írásos nyilatkozatot tesz, és ezt alá is
    írja,
  • a járművezető beismerő nyilatkozatát az intézkedő rendőr és a helyszínen lévő tanú írja alá (a nyilatkozatot a feljelentéshez csatolni kell ),
  • a Seres készülék alkalmazásának feltételei fennállnak.

A vérvételre előállított személy - eljárásjogi helyzetét tekintve - gyanúsítottnak minősül.

A vérvételre halaszthatatlan nyomozati cselekményként és a szakértői munka részeként kerül sor, melyet köteles tűrni. Ennek érdekében vele szemben - ha szükséges - testi kényszert is lehet alkalmazni.

image Szankciók

Ha a rendőr jelzésére a gépjármű nem áll meg és annak vezetője csak szabálysértést követett el, akkor a forgalmi rendszám, típus, esetlegesen tanúk adatainak feljegyzése és a jelentés után a jogsértőt fel kell jelenteni!

A rendőr a forgalmi engedélyt, ideiglenes forgalomban tartási engedélyt (a továbbiakban: forgalmi engedély) a helyszínen a következő esetekben veszi el:

a) járművet engedély nélkül átalakították,

b) a járművel érvénytelen forgalmi engedéllyel, ideiglenes forgalomban tartási engedéllyel, vagy hatósági jelzéssel, illetve műszaki érvényesség nélkül vettek részt a közúti forgalomban, illetve ha a közlekedési hatóság műszaki vizsgálatra történő berendelésre vonatkozó jogerős határozatában foglaltaknak határidőben nem tettek eleget,

c) a jármű közúti forgalomban való további részvétele közvetlen balesetveszéllyel jár és a járművel ennek ellenére közlekednek,

d) a jármű vezetője a külön jogszabályban (190/2004. (VI.8.) Korm. rendelet) meghatározottak szerint nem tudja igazolni, az érvényes kötelező felelősségbiztosítás fedezetének fennállását,

e) gyanú van arra, hogy a jármű rendszámtábláját, forgalmi engedélyét, ideiglenes forgalomban tartási engedélyét, regisztrációs matricáját, címkéjét meghamisították,

f) a forgalmi engedély, az ideiglenes forgalomban tartási engedély rongálódása miatt, feltéve, hogy a bejegyzett adatok kétséget kizáróan nem állapíthatók meg,

g) a közlekedési balesettel érintett jármű kormányműve vagy futóműve, illetve karosszériája (alváza) nyilvánvalóan úgy károsodott, hogy a forgalomban történő részvétele balesetveszéllyel jár,

h) az új típusú rendszámmal rendelkező járművön nincs regisztrációs matrica elhelyezve, és azt a jármű vezetője nem tudja a helyszínen bemutatni, illetőleg a matrica utángyártására vagy egyedi gyártására vonatkozó kérelemmel sem rendelkezik.

Az a), b), c) és g) pontokban foglalt esetekben a forgalmi engedély, illetve az ideiglenes forgalomban tartási engedély helyszíni elvételével egyidejűleg a címkét a rendszámtábláról el kell távolítani.

A c) és g) pont esetén meg kell akadályozni, hogy a járművel tovább közlekedjenek.

A rendszámtábla akkor vehető el a helyszínen, ha az e) pontban meghatározott cselekményt a rendszámtábla tekintetében követték el.

A hatósági engedélyt és jelzést a helyszínen a következő esetekben is el kell venni:

a) a jelzés nem felel meg a BM rendeletben meghatározott szabályoknak,

b) érvénytelen külföldi hatósági engedéllyel és jelzéssel vettek részt a közúti forgalomban,

c) azért érvénytelen a hatósági engedély és jelzés, mert a járművet a forgalomból korábban végleg kivonták.

A forgalmi engedély, az ideiglenes forgalomban tartási engedély, illetve a hatósági jelzés elvételéről átvételi elismervényt kell adni.

A helyszínen elvett forgalmi engedélyt, az ideiglenes forgalomban tartási engedélyt, illetve hatósági jelzést, valamint az intézkedésről készült jelentés (feljelentés) egy példányát három munkanapon belül meg kell küldeni az üzemben tartó lakóhelye (székhelye) szerint illetékes közlekedési igazgatási hatóságnak.

Figyelmeztetés

A rendőr a szabálysértés észlelése esetén figyelmeztetést akkor alkalmazhat, ha:

  • a vonatkozó jogszabály alapján helyszíni bírságot szabhat ki,
  • más jogellenes cselekmény megelőzése érdekében teszi ezt.

Amennyiben a figyelmeztetés nem jár eredménnyel, a rendőr további intézkedési módot alkalmaz.

Helyszíni bírság

Amennyiben a szabálysértést meghatározó jogszabály a helyszíni bírság kiszabását lehetővé teszi és a hatóság tagja ennek alkalmazása mellett dönt, ezt közölnie kell az elkövetővel, egyben tájékoztatni a jogkövetkezményekről.

 

A helyszíni bírság összege ezer forinttól húszezer forintig terjedhet. Ha az elkövető a helyszíni bírságolás tényét, annak összegét és a helyszíni bírság átváltoztatása esetére megállapított közérdekű munka, illetőleg elzárás tartamát tudomásul veszi, a rendőr kiszabja a helyszíni bírságot. Ez esetben a bírságolásról kiállított nyomtatvány egyik példányával készpénzátutalási megbízást ad az elkövetőnek. A helyszíni bírság tudomásul vétele esetén a bírságolás ellen jogorvoslatnak helye nincs.

Ha az elkövető a helyszíni bírságolás tényét nem veszi tudomásul vagy annak összegét vitatja, a rendőr köteles feljelenteni.

Feljelentés

A rendőr a szabálysértés illetve bűncselekmény észlelése esetén - amennyiben egyéb intézkedés nem indokolt - feljelentést tesz. A feljelentés alapján az illetékes szabálysértési hatóság lefolytatja az eljárást és szankciót alkalmaz.

A közúti közlekedési előéleti pontrendszerről szóló jogszabályban meghatározott szabálysértések illetve bűncselekmények esetén úgynevezett előéleti pontot állapítanak meg, ha az elkövetőt a bíróság, a szabálysértési hatóság, a jogszabályban meghatározott fegyelmi hatóság elmarasztalta, vagy az elkövető a helyszíni bírság kiszabását a jogkövetkezményekről szóló tájékoztatás után tudomásul vette.

A pontok számát a BM Központi Nyilvántartó Hivatal által üzemeltetett nyilvántartás tartalmazza.

Kommunikációs segédlet

A közlekedésrendészeti szolgálat tevékenységénél fontos kérdés
hogy milyen jogai vannak az intézkedés alá vontaknak?

A klasszikus mentességek mellett, fontos kommunikálni a tévhiteket és a kibúvókat lehetetlenné tevő módszereket pl: fotók, az új sebesség ellenőrző műszerek speciális megoldásait - " belátnak" az autóba. Másik dolog a közlekedők kötelezettségeire vonatkozik. Az okmányok átadására és az alkohol ellenőrzés tűrésére. Amennyiben a szondát és a nyilatkozatot megtagadja a vérvétel kikényszeríthető.

Magatartási szabályként esetleg megtörtént esetekkel célszerű kommunikálni a megkülönböztető jelzést használó gépjárművek elsőbbségének biztosítását és a megállási kötelezettséget.

Az elsőbbség biztosításánál a lehúzódás és a helybiztosítás alapesetben követelmény, de legfontosabb hogy addig ameddig meg nem győződtünk teljes biztonsággal arról, hogy honnan közeledik a megkülönböztető jelzést használó autó, ne cselekedjünk ( sávváltás, gyorsítás, irányváltoztatás, ) mert a tereptárgyakról visszaverődő hang hamis információkat is közölhet.

Párhuzamos közlekedésre alkalmas úton, ha mindkét sáv telített, jobbra-balra húzódással, így középen egy közlekedési folyosó nyitásával tudjuk az áthaladást biztosítani. Ez egyébként a régi KRESZ-ben ilyen módon szerepelt.

Célcsoport:

  • gépjárművezetőket kell megszólítani, de van szerepe a gyalogosoknak és az utasoknak is,
  • lehetőség szerint kibúvók és a joghézagok kommunikálásától el kell tekinteni!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése